Waarom een vertrouwenspersoon?
Veel mensen maken gebruik van de diensten van Wonen Plus Welzijn (WPW). Heel veel van deze diensten worden (mede) uitgevoerd door vrijwilligers en in sommige gevallen door beroepskrachten. Zowel cliënten als vrijwilligers hebben recht op een goede en veilige dienstverlening. Bij WPW staan waarden als respect en oprechtheid centraal en iedereen doet zijn/haar best om zo goed mogelijk met elkaar om te gaan.
Ongewenst gedrag, praat erover
Toch kan het ondanks alle goede bedoelingen weleens niet goed gaan in het contact tussen vrijwilligers en cliënten. Dat er iets is gebeurd waar u na afloop een naar gevoel bij heeft. Bijvoorbeeld: iemand zegt iets tegen u dat u vervelend vindt, u wordt aangeraakt terwijl u dat niet wilt of er is sprake van seksuele toespelingen. Dit wordt ook wel grensoverschrijdend gedrag genoemd. Waar de grens ligt is voor elke persoon verschillend.
Grensoverschrijdend gedrag betreft:
- seksuele intimidatie
- agressie en geweld
- pesten
- discriminatie
Wie zijn de vertrouwenspersonen voor cliënten en vrijwilligers?
Tonny Verdonk
Voor de regio Dijk en Waard
Tel. 06-82777241
Paula Overtoom
Voor de regio Hollands Kroon en Schagen
Tel. 06-82239274
Als u er niet uitkomt
Natuurlijk kunt u eerst zelf praten met degene van wie u het gedrag als ongewenst heeft ervaren. U kunt ook contact opnemen met het Servicepunt WPW in uw regio. Maar als u behoefte heeft aan een gesprek met iemand die u kan helpen uw gevoelens en gedachten onder woorden te brengen en raad te geven over welke stappen u kunt ondernemen, kunt u contact opnemen met de vertrouwenspersoon van WPW.
Wat doen wij voor u?
Wij luisteren naar uw verhaal over wat u als grensoverschrijdend gedrag van een andere persoon heeft ervaren. Wij zoeken samen met u naar een oplossing. Bij ernstige zaken helpen wij desgewenst met het opstarten van een officiële klachtenprocedure.
Indien u telefonisch contact opneemt met Paula of Tonny kunt u uw verhaal doen. Mocht het nodig zijn dan wordt een gesprek gepland in een voor u prettige omgeving. Wij nodigen u uit om vooral in te spreken als u de voicemail treft. Wij bellen u dan terug.
Geen onkosten
U hoeft niets te betalen voor de ondersteuning van de vertrouwenspersoon.