Maatschappelijke Begeleiding Inburgering

Wat doen we?

Veel statushouders zijn nog niet bekend met de Nederlandse samenleving. Wij bieden daarom praktische hulp en ondersteuning in de eerste zes tot twaalf maanden nadat zij een woning hebben gekregen in de regio Noordkop.

Onze vrijwilligers en medewerkers helpen onder andere bij:

  • Wegwijs worden in de buurt
  • Het openen van een bankrekening
  • Inschrijven bij huisarts of andere zorginstanties
  • Begrip krijgen van officiële post en regelgeving
  • Uitleg over het gebruik van openbaar vervoer
  • Begeleiding bij belangrijke afspraken (zoals bij gemeente, ziekenhuis of woningcorporatie)
  • Informatie geven over toeslagen, (zorg)verzekeringen en andere regelingen

Daarnaast stimuleren we deelname aan sociale en educatieve activiteiten en moedigen we het leren van de Nederlandse taal aan.
Ons doel is dat nieuwkomers zich thuis gaan voelen, sociale contacten opbouwen en stap voor stap zelfstandig kunnen meedoen in de maatschappij.

Voor wie is deze dienst?

Maatschappelijke Begeleiding is bedoeld voor statushouders die een woning hebben gekregen in de gemeenten Den Helder, Hollands Kroon en Schagen. De ondersteuning geldt zowel voor alleenstaanden als gezinnen. De statushouders (nieuwkomers met een verblijfsvergunning) worden op deze manier op weg geholpen naar zelfredzaamheid en volwaardige deelname aan de samenleving.

Waar voeren we deze dienst uit?

Deze begeleiding wordt aangeboden in de gemeenten:

  • Den Helder
  • Hollands Kroon
  • Schagen

Samenwerkingsverband Inburgering Noordkop (SIN)

Wonen Plus Welzijn voert Maatschappelijke Begeleiding uit als onderdeel van het Samenwerkingsverband Inburgering Noordkop (SIN). Binnen dit netwerk werken verschillende organisaties samen om nieuwkomers een goede start te geven in de regio.

Contactgegevens Maatschappelijke Begeleiding Hollands Kroon en Den Helder

Jannet van Baaren
j.vanbaaren@wonenpluswelzijn.nl
06 82 56 37 87

Sonja van Rossum
s.vanrossum@wonenpluswelzijn.nl
0224 27 31 40