Gedragscode

1. Onze ambities en doelen

 1.1 Doel gedragscode
Wonen Plus Welzijn is trots op de betrokkenheid en inzet van medewerkers, stagiaires en vrijwilligers. Samen werken we hard om onze cliënten de beste hulp te bieden. We vinden het belangrijk dat zij hun werk goed en met plezier kunnen doen in een voor cliënten, medewerkers en vrijwilligers veilige werkomgeving. De wijze waarop iedereen met elkaar omgaat is hiervoor van doorslaggevend belang. In deze gedragscode staat daarom beschreven wat wij van (ingehuurde) medewerkers, stagiaires, vrijwilligers verwachten, én wat medewerkers, cliënten en inwoners van ons werkgebied van ons mogen verwachten.

1.2 Doelgroepen
Deze gedragscode is bedoeld voor alle medewerkers, stagiaires, vrijwilligers van Wonen Plus Welzijn en aan Wonen Plus Welzijn verbonden derden. Een exemplaar van deze gedragscode zal aan deze doelgroepen worden uitgereikt. We hechten een dusdanig belang aan het naleven van de gedragscode dat dit een integraal onderdeel uitmaakt van de aanname- en/of intakeprocedure van medewerkers, stagiaires en vrijwilligers en de overeenkomst die Wonen Plus Welzijn met hen aangaat.

1.3 Handelen in lijn met de bedrijfs- en gedragscode
Alle hiervoor genoemde doelgroepen moeten zich aan de gedragscode houden in hun relatie met of namens Wonen Plus Welzijn. We gaan ervan uit dat men elkaar aanspreekt indien afwijkingen van de gedragscode gesignaleerd worden. Het niet naleven van de gedragscode kan (ernstige) consequenties hebben.

1.4 Onze ambitie
Bij Wonen Plus Welzijn staat de cliënt[1] centraal. Cliënten van nu en zeker die van de nabije toekomst willen een zo persoonlijk mogelijk hulpverleningspakket. Clienttevredenheid staat voorop en van ons wordt verwacht dat we maatwerk leveren. Dat vraagt om innovatie, creativiteit en samenwerking. Met de beschikbare middelen de best mogelijke zorg- en dienstverlening bieden, dicht bij de cliënt.

1.5 Onze missie
Om ook in de toekomst zo goed mogelijk antwoord te geven op de (hulp)vraag van onze cliënten, hebben we de volgende missie geformuleerd:

WPW zet zich in voor het verbinden van mensen met verschillende leeftijden, en uiteenlopende sociaal, economische, achtergronden. Wij zijn van mening dat een samenleving met elkaar wordt vormgegeven. Door allerlei oorzaken kunnen mensen in een kwetsbare positie terechtkomen; zij hebben soms tijdelijk extra ondersteuning nodig om deel te nemen aan de samenleving. WPW kan een belangrijke rol vervullen om dit tot stand te brengen. Wij doen dit door op basis van gelijkwaardigheid, mensen te motiveren, begeleiden, verbinden en ondersteunen om met en voor elkaar het welzijn te organiseren. We geloven in de mogelijkheden van mensen.

WPW heeft uitgebreide preventieve activiteiten om zorg te dragen dat mensen blijven meedoen. Indien noodzakelijk hebben wij een afgestemd dienstenpakket voor hen die het welzijn van zichzelf en de naasten niet op eigen initiatief kunnen organiseren. Dit dienstenpakket wordt gedragen en uitgevoerd door al onze vrijwilligers, afkomstig uit de kernen, dorpen en wijken van het werkgebied.

Er is een betrouwbare, professionele organisatie nodig om hen hierbij te ondersteunen en begeleiden en om uiteenlopende voorwaarden te scheppen om het werk mogelijk te maken. WPW is bij uitstek een netwerkorganisatie; samen met gemeenten en andere organisaties proberen we, ieder vanuit een eigen rol en deskundigheid, de maatschappelijke opgaven te realiseren.

1.6 Onze kernwaarden
Aan de basis van het behalen van onze doelen staat het naleven van onze kernwaarden. Dit zijn ook de belangrijkste uitgangspunten en waarden voor onze gedragscode:

  • WPW is betrouwbaar, zowel intern als naar buiten toe. Eerlijkheid duurt altijd het langst. Afspraken komen we na.

  • WPW kent een flexibele cultuur. We zijn in staat om mee te bewegen met de maatschappelijke ontwikkelingen en vraagstukken en de organisatie past zich hierop steeds weer aan. Zonder dat wij per definitie een ja cultuur bewerkstelligen.

  • WPW kent een open en transparante cultuur. Problemen en vraagstukken worden besproken en niet verborgen gehouden. We praten met elkaar in plaats van over elkaar. We zijn laagdrempelig en benaderbaar

  • WPW ziet zingeving als leidende drijfveer. Wat we doen bij WPW is van betekenis voor onze cliënten en de samenleving. Hierdoor wordt de mogelijkheid aan onze personeelsleden en vrijwilligers geboden om zelf betekenis te ervaren.

  • WPW is een organisatie waar naar mogelijkheden en persoonlijke groei wordt gekeken, we kijken naar wat iemand (cliënt, vrijwilliger, collega) kan betekenen of wat we als organisatie kunnen doen om een probleem of vraag op te lossen.

  • We vinden het belangrijk dat iedereen met plezier werkt bij WPW, met humor en lichtheid komen de beste resultaten. We bewaken daarom ook de belastbaarheid van onze vrijwilligers en medewerkers.

  • We proberen te verbinden, zowel intern in de eigen organisatie als extern waar we kijken naar wat mensen in de dorpen en buurten verbindt.

  • We passen maatschappelijk ondernemerschap toe. We innoveren en spelen in op nieuwe
    ontwikkelingen, maar doen dit tegen een prijs die verantwoord is.

  • Vrijwilligers, medewerkers, cliënten, samenwerkingspartners: in alle opzichten zijn we gelijkwaardig. Niet meer, niet minder dan een ander. Gelijkwaardig in gesprek, in aanzien, in afspraken en in omgang met elkaar.

  • We zien het belang van een veilige werkomgeving in alle opzichten.

1.7 Onze positie in de samenleving
Wonen Plus Welzijn is een maatschappelijke organisatie zonder winstoogmerk. Door middel van het aanbieden van diverse (praktische) diensten en activiteiten -georganiseerd samen met de vrijwilligers- levert Wonen Plus Welzijn een bijdrage om alle inwoners zo lang en optimaal mogelijk deel te laten blijven nemen aan de samenleving. We staan dichtbij de bewoners in de diverse dorpen en wijken. De cliënt staat centraal  en met samenwerkingspartners willen we mensen in kwetsbare posities ondersteunen en begeleiden naar behoud of het bereiken van zelfstandigheid. Ieder mens heeft kwaliteiten en wordt gestimuleerd om mee te doen met zijn eigen kunnen in zijn eigen omgeving. Wij zijn actief in de gemeenten Hollands Kroon, Schagen en Dijk en Waard.

2. Een veilige omgeving

2.1 Inleiding

Wonen Plus Welzijn vindt het belangrijk dat mensen respectvol met elkaar omgaan, dat mensen serieus worden genomen en elkaar serieus nemen. Wonen Plus Welzijn vindt dat mensen, ongeacht hun mogelijkheden en beperkingen, fundamenteel gelijkwaardig aan elkaar zijn en dat het recht op zelfbeschikking een niet ter discussie staand basisrecht is.

Om bovenstaande in de praktijk te waarborgen vinden we het belangrijk om deze uitgangspunten vast te leggen en aan alle vrijwilligers/beroepskrachten te vragen zich middels ondertekening aan deze uitgangspunten te verbinden.

Tevens vragen we aan vrijwilligers/beroepskrachten om zich te verbinden aan deze manier van omgaan met cliënten maar ook een manier van omgaan met elkaar die stimuleert dat bovenstaande uitgangspunten in de praktijk gebracht worden.

Er zijn daarbij vele manieren om aan de beschreven uitgangspunten te werken. Wonen Plus Welzijn wil die manieren niet beschrijven of voorschrijven omdat we daarmee de ruimte voor spontaniteit, initiatief, ontwikkeling en creativiteit zouden beknotten. Dat willen we nadrukkelijk niet, want juist spontaniteit, eigen initiatief, ontwikkeling en creativiteit zijn belangrijke eigenschappen, belangrijke voorwaarden ook om tot groei te komen.

Wel willen we duidelijk maken wat in het werken binnen Wonen Plus Welzijn absoluut niet te overschrijden grenzen zijn.

2.1 Grenzen aan wat acceptabel gedrag is

- Verbale uitingen en/of gedragingen die direct gericht zijn op of tegen een ander persoon en die naar algemene maatstaven zijn te beschouwen als krenkend, bedreigend, discriminerend, seksueel intimiderend of anderszins intimiderend, zijn onacceptabel.

- Fysiek geweld of dreiging met fysiek geweld (anders dan om zichzelf of anderen te verdedigen tegen fysieke agressie) is onacceptabel.

- De privacy en grenzen van anderen wordt gerespecteerd. Er worden geen ongepaste vragen gesteld en geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijke leven gemaakt.

- De beroepskracht/ vrijwilliger mag op geen enkele wijze persoonlijk voordeel en/of geldelijk gewin halen uit de contacten met de cliënten. (Bijvoorbeeld het laten regelen van opname in een testament)

- Vrijwilligers/beroepskrachten spreken elkaar aan wanneer zij menen dat bovenstaande uitgangspunten geschaad worden of dreigen te worden. Wanneer er ook maar de geringste twijfel bestaat over de effectiviteit van dit aanspreken of wanneer er sprake is van herhaling dan wordt hiervan direct melding gemaakt bij de verantwoordelijk contactpersoon binnen WPW en/of bij de vertrouwenspersoon voor vrijwilligers en cliënten. Voor medewerkers is er een externe vertrouwenspersoon.

-Iedereen werkzaam binnen Wonen Plus Welzijn heeft de plicht om vermoedens van seksueel misbruik te melden aan de verantwoordelijke contactpersoon of aan de vertrouwenspersoon.

2.3 Seksueel grensoverschrijdend gedrag en sanctiebeleid

Onder seksueel grensoverschrijdend gedrag verstaan wij: enige vorm van ongewenst verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie (duiding) dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van de persoon wordt aangetast, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd en / of andere handelingen of gedragingen die strafbaar zijn volgens het Wetboek van Strafrecht.

Gedragingen die volgens de bovenstaande omschrijving vallen onder seksueel grensoverschrijdend gedrag, kunnen worden gesanctioneerd door een tuchtrechtprocedure waarin hoor en wederhoor zal plaatsvinden.

De sancties bestaan uit het voor korte of langere tijd uitsluiten van uitvoering van (vrijwilligers)werk door persoonsgegevens in een centraal register op te nemen.

Seksueel grensoverschrijdende gedragingen waarvan het bestuur oordeelt dat deze vallen onder het Wetboek van Strafrecht, zullen bij politie/justitie worden gemeld.

2.4 Leiderschap

Uit onderzoek is gebleken dat de kwaliteit van leiderschap en de manier van aansturen de grootste risico’s inhouden op (het in stand houden van) grensoverschrijdend gedrag. Daarom worden in periodieke functioneringsgesprekken met medewerkers  de veiligheid van de werkomgeving en leiderschapscompetenties ter sprake gebracht. Hierdoor houdt WPW er oog op of competenties van beroepskrachten voldoende zijn of dat er bijscholing noodzakelijk is.

2.5 Preventie

Om onze ambities en doelstellingen te verwezenlijken zijn er preventieve maatregelen genomen:

1.       Aanstelling van vertrouwenspersonen voor cliënten en vrijwilligers (januari 2020).

2.       Deskundigheidsbevordering ongewenste omgangsvormen voor medewerkers en stagiaires middels presentaties in de teams door vertrouwenspersonen (op uitnodiging).

3.       Deskundigheidsbevordering ongewenste omgangsvormen voor (nieuwe) vrijwilligers middels presentaties door vertrouwenspersonen tijdens introductiecursussen (2x per jaar).

4.       Verslaglegging meldingen vertrouwenspersonen.

5.       Jaarlijks overleg vertrouwenspersonen met de directie (gevraagd en ongevraagd advies).

6.       Flyer vertrouwenspersonen: De vertrouwenspersoon

7.       In elk Magazine van WPW een advertentie van de vertrouwenspersonen.

8.       De gedragscode wordt standaard besproken bij de aanname van medewerkers en stagiaires en bij de intake van vrijwilligers. Cliënten kunnen de gedragscode en het vrijwilligersbeleid inzien op of downloaden van de website.

9.       Evalueren van medewerkers-, vrijwilligers- en cliënttevredenheidsonderzoeken en het formuleren van verbeterpunten met het oog op een veilige omgeving.

10.   Evalueren van exit-gesprekken met vrijwilligers en medewerkers en het formuleren van verbeterpunten met het oog op een veilige omgeving.

11.   Flyer klachtenreglement: Klachtenreglement. Cliënten en vrijwilligers hebben de mogelijkheid mondeling en/of schriftelijk een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris of rechtstreeks bij de externe klachtencommissie. De klachtenfunctionaris verwerkt en beoordeelt de klacht. Indien de klacht ontvankelijk wordt verklaard, wordt er met de cliënt contact opgenomen om de procedure van behandeling van de klacht te bespreken.

12.   Als een medewerker een klacht heeft of een gevoel van onvrede ervaart, dan wordt de klacht
mondeling en/of schriftelijk gemeld bij het aanspreekpunt, die eventueel in overleg actie kan
ondernemen of doorverwijst naar een andere partij. Deze melding worden discreet behandeld.

3. Gedragsregels

3.1 Omgang met cliënten

  • Cliënten worden in principe altijd met ‘u’ en ‘meneer’ of ‘mevrouw’ aangesproken, tenzij de cliënt zelf aangeeft dat hij/zij dat anders wil.

  • Luister naar de cliënt; wat wil hij/zij en hoe wil hij/zij dat?

  • Maak concrete afspraken en kom die ook na. Als een belofte niet nagekomen kan worden, dan wordt dat direct aan de cliënt gemeld. Zorg daarbij voor het voorstellen van een goede oplossing.

  • De medewerkers en de vrijwilligers onthouden zich van elke vorm van seksuele benadering en/of misbruik van cliënten (zie paragraaf 2).

3.2 Privacy
De privacy van cliënten en medewerkers wordt gerespecteerd en zoveel mogelijk gewaarborgd.
Persoonsgegevens worden slechts voor enkele doeleinden en op de juiste wijze verzameld, verwerkt en beheerd. Medewerkers, vrijwilligers en stagiaires gaan vertrouwelijk om met persoonsgegevens. Het is niet toegestaan om persoonsgegevens te delen met onbevoegden. Gegevens worden niet langer dan noodzakelijk bewaard. Meer informatie over privacy is terug te vinden in het privacyreglement.

3.3 Fatsoen
Medewerkers, vrijwilligers en stagiaires gedragen zich volgens de in Nederland algemene aanvaarde
fatsoensnormen. Dat betekent onder meer:

  • Respect voor culturen, geloofsovertuigingen, geaardheid en opvattingen, ook als die anders zijn dan de eigen.

  • Aanpassen aan de omstandigheden waarin men zich bevindt.

  • Voorkomen van overlast.

  • Geen opmerkingen of uitspraken doen die voor een ander kwetsend kunnen zijn.

Medewerkers, vrijwilligers en stagiaires zijn zich er altijd van bewust dat zij Wonen Plus Welzijn
vertegenwoordigen en met correct, vriendelijk en cliëntgericht optreden een positief visitekaartje voor onze organisatie afgeven. Ongepast gedrag straalt immers negatief af op onze organisatie.

3.4 Kledingvoorschriften
Tijdens het werk dragen medewerkers, stagiaires en vrijwilligers schone kleding die passend en
representatief is voor de functie. Tijdens het werk is het niet toegestaan suggestieve of aanstootgevende kleding te dragen. Piercings worden geaccepteerd indien deze niet aanstootgevend zijn. Tatoeages mogen zichtbaar zijn als deze niet aanstootgevend zijn.

3.5 Gebruik genotsmiddelen
Onder (en vlak voor) werktijd is het gebruik/misbruik van genotsmiddelen (drank en/of drugs) verboden. In pauze is het toegestaan te roken, mits dit op de daarvoor bestemde rokersplek (buiten) gebeurt.

3.6 Omgang met externe relaties
Medewerkers, vrijwilligers en stagiaires die een uitnodiging van een relatie ontvangen, overleggen altijd eerst met de leidinggevende en team of op de uitnodiging kan worden ingegaan, vóórdat de uitnodiging wordt aanvaard. Het ingaan op uitnodigingen moet functioneel en doelmatig zijn. In principe wordt er niet ingegaan op uitnodigingen met commerciële doeleinden.
Medewerkers, vrijwilligers en stagiaires die positief op een uitnodiging ingaan, realiseren zich dat zij dit als afgevaardigden van Wonen Plus Welzijn doen. In dit soort gevallen houden zij zich altijd aan de
bedrijfs- en gedragscode.

3.7 Relatiegeschenken
Zonder schriftelijke toestemming van de leidinggevende nemen medewerkers, vrijwilligers en stagiaires – direct of indirect – geen geschenken, beloningen, provisie en/of andere voordelen aan van of bedingen zij dit bij derden die een zakelijke relatie hebben met de werkgever. Dit betreft ook eventuele geschenken die door cliënten aangeboden worden.
Is er sprake van geschenken die de organisatie zonder tussenkomst krijgt toegestuurd (bijvoorbeeld van externe relaties) of is er sprake van het uit respect niet kunnen weigeren van een geschenk (bijvoorbeeld een geschenk dat door een cliënt uit dank geboden wordt) dan zijn deze geschenken niet voor eigen gebruik bedoeld. In dat geval worden de geschenken verzameld en onderling verdeeld (indien nodig op basis van een loting).

3.8 Omgang met persoonlijke belangen
(Schijn van) belangenverstrengeling wordt altijd voorkomen. Zodra sprake is van (directe of indirecte)
persoonlijke belangen die kunnen conflicteren met de belangen van Wonen Plus Welzijn of met die van cliënten, leveranciers of andere relaties, vindt overleg met de leidinggevende plaats.

3.9 Nevenactiviteiten
Alle nevenactiviteiten, betaald én onbetaald, die kunnen leiden tot belangenverstrengeling en/of tot
concurrentie met Wonen Plus Welzijn, cliënten, leveranciers of andere relaties, worden vooraf ter
goedkeuring voorgelegd aan de leidinggevende. Indien nodig worden de gemaakte afspraken vastgelegd in het personeelsdossier.

3.10 Fraude
Frauduleuze handelingen (bijvoorbeeld vervalsen van documenten) worden niet getolereerd. Indien fraude geconstateerd wordt, gelden gepaste maatregelen. Er wordt melding gedaan en dit kan tevens leiden tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

3.11 Privézaken regelen onder werktijd
Privézaken worden in principe in privétijd geregeld. Als zich een privésituatie voordoet die meer aandacht van de medewerker vraagt, wordt daarover vooraf overlegd met de leidinggevende.

3.12 Omgang met collega’s
In de omgang met collega’s streeft de werkgever openheid en eerlijkheid na. Over geleverde prestaties wordt verantwoording afgelegd, ook over de wijze waarop die prestaties zijn bereikt. Het maken van fouten is niet erg, het (proberen te) verbergen ervan wel.

3.13 Persoonlijke relaties op het werk
Wanneer sprake is van een (intieme) persoonlijke relatie met een collega (vrijwilliger), wordt dat aan de leidinggevende gemeld. Persoonlijke relaties tussen collega’s mogen de kwaliteit van het werk nooit negatief beïnvloeden. Bovendien moet worden voorkomen dat persoonlijke relaties de sfeer op de werkvloer of de verhoudingen tussen collega’s onderling negatief beïnvloeden. Wanneer sprake is van een relatie met een medewerker van dezelfde afdeling of wanneer sprake is van een relatie tussen een leidinggevende en een ondergeschikte, heeft de werkgever het recht om passende maatregelen te nemen die nodig zijn voor behoud van een werkbare situatie.

3.14 Persoonlijke relaties met concurrenten
Wanneer sprake is van een persoonlijke relatie met een medewerker, bestuurslid of anderszins
betrokkene van een met Wonen Plus Welzijn concurrerende organisatie, wordt daarvan bij aanvang van het dienstverband of na het ontstaan van de relatie melding gedaan bij de leidinggevende. Op basis van het gesprek tussen leidinggevende en de medewerker wordt bepaald of het nodig is om afspraken met elkaar te maken. Indien er sprake is van belangenverstrengeling zullen passende maatregelen worden genomen om het bedrijfsbelang van Wonen Plus Welzijn te beschermen.

3.15 Persoonlijke relaties met cliënten, klanten of leveranciers
Wanneer er sprake is van een persoonlijke relatie met een cliënt, medewerker, bestuurslid, leverancier of anderszins betrokkene van Wonen Plus Welzijn, wordt daarvan bij aanvang van het dienstverband of onmiddellijk na het ontstaan van de relatie gedaan bij de leidinggevende. Op basis van het gesprek tussen leidinggevende en de medewerker wordt bepaald of het nodig is om afspraken met elkaar te maken. Indien er sprake is van belangenverstrengeling zullen passende maatregelen worden genomen om het organisatiebelangbelang van Wonen Plus Welzijn te beschermen.

3.16 Omgang met bedrijfseigendommen en bezittingen van cliënten en/of medewerkers
Bedrijfseigendommen van Wonen Plus Welzijn worden altijd met zorg en voorzichtigheid gebruikt.
Handleidingen worden gelezen en nageleefd en aanwijzingen over het gebruik worden opgevolgd. Zonder voorafgaande schriftelijke toestemming mogen de bedrijfseigendommen van Wonen Plus Welzijn niet voor privédoeleinden worden gebruikt. Bezittingen van cliënten en/of medewerkers zijn persoonlijk eigendom. Vernieling, misbruik of diefstal van deze bezittingen heeft consequenties en kan tevens leiden tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst.

3.17 Internet, email en sociale media
E-mail en het internetsysteem wordt aan medewerkers, stagiaires en vrijwilligers voor zakelijk gebruik beschikbaar gesteld. Gebruik is dan ook uitsluitend bedoeld voor taken die horen bij de functie. Het is niet toegestaan om op internetsites te bezoeken of mails te sturen die pornografisch, racistisch, discriminerend, beledigend of aanstootgevend materiaal bevatten. Medewerkers, stagiaires en vrijwilligers mogen actief zijn op sociale media mits het werk er niet onder lijdt. Afhankelijk van de functie van een medewerker kan het gebruik van sociale media meer of minder gewenst zijn. Leidinggevende en medewerker maken hierover afspraken.


[1] waar over cliënten wordt gesproken, wordt ook bedoeld klanten, deelnemers, abonnees etc.